Конспект онлайн-тренінгу з протидії фейкам

01.09.2022
Конспект онлайн-тренінгу з протидії фейкам

Фейки та дезінформація вбивають ваше медіа.

Свідоме поширення фейків, маніпуляцій та дезінформації свідчить про непрофесійність медіа, втрату репутації та низькопробну журналістику. Як не стати ретранслятором дезінформації, не втратити довіру своєї аудиторії та як діяти, якщо все ж таки ваше медіа поширило дезінформацію - про це розповіла тренерка Ксенія Ілюк з інтернет-видання "Детектор медіа" під час онлайн-тренінгу «Як поширення фейків та дезінформації впливають на репутацію медіа».

Ксенія Ілюк зазначила, що фейкові новини коштують світовій економіці 78 мільярдів доларів на рік станом на 2019 рік. На жаль, від поширення фейків не застраховані ні регіональні, ні національні медіа.

Як дезінформація потрапляє в медіа?

• корумпована мотивація
• робота спецслужб
• непрофесійність медіа

Як же подавати інформацію, щоб вона відповідала стандартам та не стала дезінформацією? 

Баланс думок, точок зору, достовірність, відокремлення фактів від коментарів, оперативність, точність, повнота. Всіх цих журналістських стандартів, очевидно, потрібно дотримуватися. Але чи варто давати слово ворогу, аби зберегти баланс думок? Чи можемо ми, зважаючи на війну, детально перевірити те, що відбувається на тимчасово окупованій частині України?

Під час війни варто зважати на ці обставини, шукати альтернативу. Нова реальність вимагає нових рішень. Але ми демократична держава, і за цю демократію ми і воюємо, тому не варто замовчувати проблеми, відкладати їх до перемоги. Дотримання журналістських стандартів під час війни – це тонка межа. Але своїм прагнення говорити правду ми і відрізняємося від ворога.

Як діяти, якщо поширили дезінформацію?

• Ні в якому разі не видаляти матеріал, фото чи відео. Скріни не горять, архіви зберігаються!
• Усвідомити і прийняти те, що ви поширили фейк чи маніпуляцію. Потім пояснити своїй аудиторії, що сталося і чому.
• Прийняти рішення, що робити з матеріалом. Як варіант – доповнити матеріал або відредагувати, зазначивши, що були внесені зміни. Видаляти матеріал можна, якщо він повністю фейковий, але, замінивши його на новий, обов’язково у ліді зазначити, що текст оновлений. І, очевидно, вибачитися перед аудиторією і показати, що ви розібралися у ситуації, зрозуміли, де помилилися. Можливо, зробити серію пояснювальних матеріалів. Проста формула: визнати і перепросити, пошири спростування, покарати винних.

Перевіряйте інформацію, шукайте першоджерела, не вірте на слово! Цим ви наближаєте нашу перемогу на інформаційному фронті.

Команда UMES